Ernest Neumann (cod 146)

Sursa orala: Ernest Neumann

Cod intern: 146 (si cod intern 108)

Nume: Neumann

Prenume: Ernest

Data nasterii: 21.1.1917

Locul nasterii: Ceica, jud. Bihor

Genealogie (parinti, bunici, alte rude): Parintii au fost muncitori la Fabrica de ulei din Ceica, apoi Beius.

Date sot/sotie: Fuchs Edith-evreica, mozaica, originara din Sighetul Marmatiei.
Este supravietuitoare a lagarului din Auschwitz.

Copii: O fiica, profesoara in Elvetia

Religie: mozaic

Etnie: evreu

Pregătire școlară: doctorat

Meserie: profesor, rabin / Prim-Rabin

 

Data realizarii: 23/03/2000
Locul interviului: Timisoara
Realizator interviu: Adriana Rosioru
Numar casete: 1 cas.
Durata interviului:
Interviul a fost publicat: DA
(A aparut in volumul "Memoria salvata: Evreii din Banat, ieri si azi", coordonat de Smaranda Vultur, Editura Polirom, Iasi, 2002).
Locatie interviu: textul transcris -arhiva Fundatiei "A Treia Europa", dosar Evrei
Alte observatii: Interviu de tip "povestea vietii", a aparut in volumul "Memoria salvata: Evreii din Banat, ieri si azi", coordonat de Smaranda Vultur, Editura Polirom, Iasi, 2002.
A mai fost intervievat de Smaranda Vultur in noiembrie 1998.

 

Informatii despre persoana

Gen: M
Varsta: 92 ani
Locul nasterii: Ceica, jud. Bihor
Locurile unde a trait persoana (intre ce ani): Ceica, Bihor
Oradea
Beius
Budapesta
Timisoara
Grupa generationala: 1910-1919
Status marital: Vaduv
Religie: Mozaic
Etnie: Evreu
Pregatirea scolara: Doctorat
Stagiul militar: Nesatisfacut
Ce razboaie a prins: Al II-lea razboi mondial
Meserie/Profesie: profesor, rabin
Ocupatie: Prim-Rabin

 

Indici

Etape ale vietii

  • Maturitate: Activitatea din cadrul Comunitatii Evreiesti din Timisoara, contributii la democratizarea tarii prin publicarea unor articole in "Lupta patriotica", "Banatul".

Evenimente

  • Deportare: In Banat pericolul nu era deportare in lagarele de exterminare de la Auschwitz, ci deportarea in Transnistria. Sunt trimisi acolo cei implicati in procese comuniste, cei ce au cerut viza de tranzit in Uniunea Sovietica ca sa ajunga in America. Un grup de 19 persoane a fost exterminat. Numele lor se afla pe o placa comemorativa din Cimitirul din Timisoara.
  • Lagar: Din 3 august 1941 se da dispozitie ca toti tinerii evrei ce au implinit 18 ani sa fie repartizati in lagare de muunca. El e repartizat in lagarul de la Filiasi, dar datorita interventiei enoriasilor nu face decat doua saptamani.
  • Nationalizare: Fiecare magazin trebuia "romanizat", li sßau luat imobilele, magazinele. Au exista privari de drepturi. De ex medicii evrei trebuiau sa afiseze faptul ca sunt evrei, aveau dreptul de a trata doar evrei, copiii au fost dati afara din scoli.

Perioade istorice

  • Post-comunism: Situatia sinagogilor din Timisoara, a Comunitatii Evreiesti.

Teme

  • Educatie: Primele 4 clase primare la Ceica, apoi 3 clase la Gimnaziul Israelit Ortodox de la Oradea, Liceul "Samuil Vulcan" la Beius, Seminarul rabinic din Budapesta -in paralel e student la Universitatea Pazmany Peter, Budapesta. Primeste titlul de doctor in filosofie.
  • Emigrare: Dupa reinfiintarea statului Israel in 1948 are loc o plecare masiva a evreilor.
  • Identitate : Evreii din diaspora s-au mentinut ca evrei, vreme de 1900 de ani, desi nu aveau patrie, prin pastrarea datinilor, a sarbatorilor si a "acelei minime stiinte iudaice".
  • Munca: Dupa terminarea studiilor se intoarce in tara ca sa profeseze. Din aprilie 1941 e angajat al Comunitatii Evreiesti din Timisoara ca profesor si rabin.
  • Personalitati publice: Relatii foarte bune cu mitropolitul Nicolae Corneanu, cu ceilalti reprezentanti ai cultelor religioase. Sef-Rabinul Alexandru Safran, Sef-Rabinul Moses Rosen.
  • Relatii interetnice: In Timisoara exista o puternica miscare ecumenica si sunt prezenti la aceste manifestari impreuna cu corul.